Installation Views Copyright © 2019 Patricio Aguilar. Copyright © 2019 Denise Lira-Ratinoff. All Rights Reserved
Copyright © 2019 Patricio Aguilar. Copyright © 2019 Denise Lira-Ratinoff. Copyright © 2019 Dra. Susannah Buchan. All Rights Reserved.
Copyright © 2019 Patricio Aguilar. Copyright © 2019 Denise Lira-Ratinoff. Copyright © 2019 Dr. Susannah Buchan. All Rights Reserved.
umbral visibiliza lo invisible, abordando la contaminación acústica que afecta a los cetáceos en el océano. umbral resulta del desplazamiento de un pedazo de mar al centro de la ciudad, lugar de inicio de un recorrido sensorial que busca provocar otras miradas al ecosistema marino, espacio insondado, prácticamente desapercibido.
La instalación busca dar a ver lo que queda fuera del alcance de nuestros sentidos, traduciendo la contaminación acústica causada por tecnologías humanas que invade los océanos en una experiencia sensorial. A través de este portal sonoro y visual, Denise Lira busca despertar una consciencia transespecie, donde lo humano y lo cetáceo se encuentran en un plano de la misma materia: la sal y la oscuridad como territorio común.
La obra se propone como una metáfora inmersiva que revela cómo nuestra percepción está siendo inundada por imágenes y sonidos provenientes de los medios masivos de comunicación sin transmitirnos a cabalidad aquello que acontece en mundos no-humanos. Las señales electromagnéticas y datos que invaden, desde una sutil materialidad, el sentido de orientación, provocan una reorganización de la psicogeografía que compartimos con los grandes mamíferos del mar.
El canto de los cetáceos parece un lamento. Un golpe de luz y la oscuridad que le sigue evocan la experiencia de inseguridad y muerte. El mar expande el tercer paisaje hacia el espacio de lo abismante, que demanda afinar nuestros sentidos para percibirlo.
El canto y el océano en movimiento se convierten en una masa hipnótica, situándonos en el borde de un hábitat que está siendo destruido por la ambición humana.
“Los cetáceos son mamíferos de sangre caliente, respiran mediante un par de pulmones, tienen pelo por lo menos en alguna etapa de su ciclo de vida y se alimentan de leche durante los primeros meses de vida.” {Fundación MERI}
Denise Lira-Ratinoff (Santiago, 1977). Actualmente , vive y trabaja en Chile, E.E.UU. y Alemania. A través de su obra, explora los vínculos entre humanidad y naturaleza creando instalaciones que buscan evidenciar las simetrías y proximidades entre ambas. Su trabajo es una combinación de fotografía, video, sonido, materiales orgánicos y residuos, los cuales despliega en el espacio con la intención de despertar los sentidos de la percepción física e inmateriales.
FICHA TECNICA
Video HD de imágenes cenitales,
proyectado sobre 3000 kg de sal sobre un soporte de 9 x 5 metros.
11’30”
Audio 5.1
© Denise Lira-Ratinoff Co-Dirección
© Patricio Aguilar Co-Dirección
PALABRAS CLAVES
Contaminación acústica
Cetáceos
Consciencia
Interespecie
Alexander von Humboldt
Aliados científicos: Dr. Susannah Buchan, Dr. Francisco Javier Soto Silva
Fundación MERI, Plastic Oceans.
Colaboradores: Patricio Aguilar por nuestra co-dirección y viaje de vida, Claudio Di Girólamo, Edson Aguilar, Daniel, Christian Crosgrove, Daniel Dávila, Jorge Díaz, Jaime Alarcón, José Miguel Vera, Carlos Medina, Soledad Aguila, Aldair Vásquez, Yhonny Martínez, Iván Miranda, Francisco Melivilu Fuentes, Daniel Vinagre, Karime Maureira, Lucas Gnecco, Italo Basso, FOREVER CHILE, CHILOE CINE, EAD Construcciones, YAGAN Films, Kiné imágenes, VGL, ENDEMICO.
threshold visualizes the invisible, covering the acoustic contamination
that affects cetaceans in the ocean. threshold is the result of a movement of a part of the ocean towards the center of the city, the starting place of a sensorial route that seeks to provoke different looks towards the ecosystem’s sea bed, a bottomless space, practically unnoticed.
The Installation wishes to show what is beyond reach for our senses, translating the acoustic contaminated caused by human technologies that invade the oceans into a sensorial experience. Through this visual and sound portal, Denise seeks to awaken a transpecies awareness; where the human and the cetacean are on the same level regarding the same matter; the salt and the darkness as common territory.
The work is planned as an immersive metaphor that reveals how our perception is being flooded by images and sounds coming from the massive means of communication with our conveying to us completely what happens in nonhuman worlds. The electromagnetic signals and data that is invaded from a sutil fulfillment, the sense of orientation, provoke a re-organization of the psycho-geography that we share with the great ocean mammals.
The cetacean's chant sounds like a moan. A flash of light and darkness that follows evoke the experience of uncertainty and death. The ocean opens the third landscape towards a space of amazement that makes our senses be refined in order to perceive it. The chant and the movement of the ocean become a hypnotic mass, placing us on the edge of a habitat that is being destroyed by human ambition.
"Cetaceans are hot blooded mammals, they breath through a couple of lungs, they have hair at least in one stage of their life cycle and they drink milk in the first months of their lives." (MERI Foundation).
Denise Lira-Ratinoff (Santiago, 1977). At present she lives and works in
Chile, the U.S.A. and Germany. Through her work, she explores the links between humanity and nature, creating Installations that search to demonstrate the symmetries and proximities of both. Her work is a combination of photography, video, sound, organization materials and waste, which she mounts in the space with the intention of awakening the senses of the physical and the immaterial.
TECHNICAL CREDITS
HD Video of the zenith images, projected on a 3,000 Kg. of salt with 9x5
meters of support.
11'30''
Audio 5.1
© Denise Lira-Ratinoff Co-Dirección
© Patricio Aguilar Co-Dirección
KEY WORDS
Acoustic Contamination
Cetaceans
Conscience
Interspecies
Alexander von Humboldt
Scientific allies: Dr. Susannah Buchan, Dr. Francisco Javier Soto Silva
MERI Foundation, Plastic Oceans.
Collaborators: Patricio Aguilar for our co-direction and life's travels, Claudio Di Girólamo, Edson Aguilar, Andrea Byrd, Guillermo Feuerhake, Jorge Brantmayer, Christian Crosgrove, Daniel Dávila, Jorge Díaz, Jaime Alarcón, José Miguel Vera, Carlos Medina, Soledad Aguila, Aldair Vásquez, Yhonny Martínez, Iván Miranda, Francisco Melivilu Fuentes, Daniel Vinagre, Karime Maureira, Lucas Gnecco, Italo Basso, FOREVER CHILE, CHILOE CINE, EAD Construcciones, YAGAN Films, Kiné imágenes, VGL, ENDEMICO.